Försäljning av stuga

Före försäljning måste du som nuvarande ägare ansöka om inträde för den nya medlemmen i föreningen – och få ett godkännande från styrelsen. Det går endast att sälja sin stuga till person som är folkbokförd i Helsingborgs kommun. Använd blanketten Ansökan om medlemskap. Blanketten lämnas i brevlådan utanför styrelsens kontor (på gaveln av klubbstugan) alternativt mejlas in ifylld och underskriven av säljaren till ekonomi@sommarbyntornet.se.

Därefter ska ett arrendekontrakt skrivas mellan styrelsen, köpare och säljaren. Detta görs efter bokning med styrelsen på en torsdag under kontorstiden som är 18.00-19.00 under säsongen. Bokning av datum får du genom att mejla hej@sommarbyntornet.se.

Under vintersäsongen så kan du skriva kontrakt andra söndagen i månaderna november-april. Du bokar tiden genom att mejla hej@sommarbyntornet.se.

(Som kolonist äger du rätten till dina byggnader med alla inventarier, samt växterna på tomten. Däremot arrenderar du jorden av föreningen som i sin tur arrenderar marken av Helsingborgs stad.)

När du som säljare har sålt din stuga kan du året därpå skicka in blanketten K5 i samband med din deklaration. Läs mer om K5-blanketten.