Före försäljning måste du som nuvarande ägare ansöka om inträde för den nya medlemmen i föreningen – och få ett godkännande från styrelsen. Det går endast att sälja sin stuga till person som är folkbokförd i Helsingborgs kommun. Använd blanketten Ansökan om medlemskap. Blanketten lämnas i brevlådan utanför styrelsens kontor (på gaveln av klubbstugan) alternativt mejlas in ifylld och underskriven av säljaren till ekonomi@sommarbyntornet.se.
Därefter ska ett arrendekontrakt skrivas mellan styrelsen, köpare och säljaren. Detta görs efter bokning med styrelsen. Bokning av datum får du genom att mejla hej@sommarbyntornet.se.
Under vintersäsongen (november-april) tar du kontakt med styrelsen och bokar en tid genom att mejla hej@sommarbyntornet.se.
(Som kolonist äger du rätten till dina byggnader med alla inventarier, samt växterna på tomten. Däremot arrenderar du jorden av föreningen som i sin tur arrenderar marken av Helsingborgs stad.)
När du som säljare har sålt din stuga kan du året därpå skicka in blanketten K5 i samband med din deklaration. Läs mer om K5-blanketten.